fbpx

Sushi – 3 základní druhy (maki, uramaki, nigiri)

Sushi jsem si zamilovala tak trochu oklikou. Kdysi jsem s kamarádkou zašla v Praze na sushi, ona ho znala, já ho měla prvně. Nechutnalo mi. O to víc mě překvapilo, když ještě ten večer jsem na sushi dostala chuť. A to takovou, že jsem okamžitě začala studovat přípravu správného sushi. Uběhlo pár dní a měla jsem doma i všechny suroviny, v té době celkem obtížně shánitelné, už je to cca 10 let, možná i víc. Od té doby děláme sushi doma pravidelně. Vlastně je to asi nejčastější jídlo, které vaříme.

Sushi – 3 základní druhy (maki, uramaki, nigiri)

Ingredience na 5 porcí

  • 500 g sushi rýže
  • 10 lžic rýžového octa 
  • 2 lžíce cukru
  • 1 lžička soli

(tento poměr je individuální, je třeba zkoušet co vám bude sedět)
 
Na náplň:
nejčastěji používám –

  • uzeného lososa
  • kvalitního tuňáka v plechovce
  • avokádo, 
  • okurku
  • krabí tyčinky

(surimi dávám samotné, tuňáka kombinuji s majo nebo avokádem, lososa samotného nebo s avokádem)
 
Na obalení:

  • 10 plátků řasy Nori
  • v případě obráceného sushi (uramaki sushi) i černý sezam

 
K podávání:

  • wasabi křen nebo prášek, pastu nedoporučuju, té se vyhněte..
  • kvalitní sojová omáčka, např. Kikkoman nebo Heinz sushi sojovka
  • nakládaný zázvor 

Hodí se vám i bambusová podložka, rýžovar, vějíř a hlavně nekovové nádobí

Postup

Celkový čas přípravy: 120 min

1

Na sushi je základ dobře uvařit a ochutit rýži. Rýže musí být speciální, přímo určená na sushi, jiná vám fungovat nebude. Sushi rýže je lepkavá a tak drží dobře pohromadě, což se vám s jinou nestane, takže by se vám sushi hned rozpadlo. Ochucuje se octem, který také musí být speciálně k tomu určený. Sojovka taktéž musí být přímo k sushi, obyčejnou rozhodně nedávejte. Suroviny opravdu nenahrazujte, nevyplatilo by se to, sushi byste zkazili. Rýži doporučuji uvařit v rýžovaru (pokud nemáte a vaříte rýži celkem často, rozhodně se vyplatí do něj investovat), ale lze i na sporáku, jen je to trochu pracnější.

2

Naplnit sushi můžete takřka čímkoliv (tedy ne doslova, můj brácha by rolky naplnil bůčkem a sundal řasu, tak takhle prosím ne :). Já nejčastěji plním uzeným lososem, kvalitním konzervovaným tuňákem, krabími (surimi) tyčinkami a avokádem.

3

Sushi je několik druhů, já tu pro vás dnes mám tři základní, stejně tak náplně. Ale klidně se odvažte a naplňte něčím jiným, často se používá kaviár z létajících ryb, maso se dává syrové (to nepoužívám, nemám k tomu v našem městě důvěru) a to jak losos nebo tuňák. Použít můžete i krevety, okurku, mango, nakládanou žlutou ředkev, tofu, mušle, mladé výhonky chřestu, chobotnici, houby shitake, spešl omeletku..

4

Základní poměr octové zálivky na rýži je 60 ml rýžového octa, 40 g cukru a 10 g soli. Já už to dělám od oka a dávám na jedno půlkilové balení rýže cca 10 lžic rýžového octa, 2 lžíce cukru a 1 a čtvrt lžičky soli.Ale v podstatě si to můžete udělat tak octové, jak jen máte rádi.

5

Příprava rýže:
Rýži si připravte s časovým předstihem. Nejprve ji důkladně propláchněte. Minimálně 7x, ale ještě lépe 10x, by byla voda co nejprůhlednější. Základní poměr vody a rýže k vaření je 1 hrnek suché rýže a 1 hrnek studené vody.

6

Rýži neochucujte! Ochucuje se až po uvaření.

7

Propláchnutou rýži dejte vařit, pokud máte rýžovar, máte práci ušetřenou. Pokud rýžovar nemáte, předehřejte si plotýnku, ať rýži dáte už na rozpálenou plotýnku a vezměte hrnec se silným dnem a silnými stěnami. A s pokličkou. Hrnec s rýží dejte na plotnu, zprudka přiveďte k varu a poté přikryjte pokličkou a ztlumte na minimum, takto vařte dokud nebude rýže hotová, což je cca 15 – 20 min. Během vaření pokličku neodkrývejte. Pokud se bojíte, že nepoznáte až bude rýže hotová, pokličku jemně na vteřinku trochu odkryjte a rýži zkontrolujte.

8

Uvařenou rýži nechejte cca 5 minut odpočívat a pak do ní vmíchejte (nebo spíše „vkrájejte“ :) ) octový nálev, ten je lepší nejdříve lehounce zahřát (fakt jen zahřát, nevařit!), by se cukr dobře rozpustil. Důkladně promíchejte a dejte pozor, ať mícháním neuděláte kaši :) . Ocet přidávejte vždy do teplé rýže! Ideální je, když octový nálev přidáváte do rýže za současného ochlazování vějířem.

9

Rýži nemíchejte ničím kovovým a nedávejte ji do kovové nádoby.

10

V tuto chvíli máte rýži hotovou. Nechte ji teď zcela vychladnout na pokojovou teplotu.

11

Kompletování sushi:
Připravte si misku se studenou vodou s kapkou rýžového octa.
Pokud máte bambusovou podložku, obalte ji potravinářskou fólií. Vezměte řasu Nori a položte ji lesklou stranou dolů. Pokud budete dělat maki z jedné ingredience, rozstřihněte řasu podélně v půlce na dvě stejné části. Pokud budete dávat ingrediencí více, nechejte ji tak jak je.

12

Maki sushi:
Na řasu rovnoměrně a tence (max. 0,5 cm výšky) rozprostřete rýži, do dvou třetin. Doprostřed rýže dejte po celé délce náplň. Můžete i pomazat wasabi, ale mi přijde lepší, když si pak každý dá tolik co má rád. Konec řasy navlhčete vodou a rolku srolujte. Voda řasu změkčí a rolka se tím slepí.

Sushi – 3 základní druhy (maki, uramaki, nigiri)
13

Uramaki sushi:
Tady už se bez podložky moc neobejdete. Na podložku obalenou fólií rovnoměrně rozprostřete rýži. Na rýži položte řasu Nori a nakonec dejte náplň. Srolujte a obalte v černém sezamu a nebo klidně v kaviáru z létajících ryb, pokud máte.

Sushi – 3 základní druhy (maki, uramaki, nigiri)
14

Nigiri sushi:
Tento druh je na přípravu velice jednoduchý. Z rýže uděláte váleček (ruce musíte mít namočené, jinak ho neuděláte :) ) a na ten položíte náplň – ideálně plátek ryby. Můžete ještě vprostřed „převázat“ proužkem řasy.

Sushi – 3 základní druhy (maki, uramaki, nigiri)
15

Podávání sushi:
Před podáváním nechte sushi vychladit. Poté u každé rolky odkrojte nevzhledné okraje a rolku rozkrájejte na 8 stejných špalíčků.

16

Podávejte s wasabi a sojovou omáčkou (v omáčce se sushi nemáchá, ale jen lehce namočí). Wasabi si můžete rozmíchat v sojovce, ale doporučuji spíše každé zvlášť. Sousta sushi se prokládají nakládaným zázvorem, který působí jako neutralizátor chuti, by se vám různé druhy v ústech „nemíchaly“. U nás ho tedy nikdo nejí a tak podávám sushi i bez toho.

Sushi – 3 základní druhy (maki, uramaki, nigiri)
17

Sushi se jí buď hůlkama a nebo rukou.

18

Tip: rýžový ocet lze koupit už ochucený.

19

Dobrou chuť ♥

Mohlo by vás zajímat:
Fitness a zdravé

Hodnocení a komentáře

pro přidání komentáře